zondag 29 december 2013

Cuines, 33

Cuines, 33 stond op mijn to do-lijstje van 2013 en zonder dat ik er al was geweest had ik ze al op plaats 3 in mijn top 10 van 2013 geplaatst.  Ik had dus zeer hoge verwachtingen en deze zijn zeker ingelost geweest.  Nog meer zelfs ... geef ze maar zilver in mijn top 10!  Waarom?  Lees dan maar vlug verder ...
Cuines, 33 is gelegen in Knokke, niet zover van de Lippenslaan.  Bij het binnenkomen wordt je vriendelijk verwelkomt door de maître d'hôtel Fleur Boussy.  Zij begeleidt je naar de kleurige zeteltjes om een aperitief te drinken.  Wat je meteen opvalt als je binnenkomt is de mooie goudkleurige bar.  Is voor mij toch wel het pronkstuk van het restaurant.  De zeteltjes samen met de bar geven je meteen een cosy gevoel.  Het is niet voor niets dat ze een award voor "beste restaurant design" hebben gekregen.  Het interieur is trouwens gedaan door Lieven Musschoot. Hij nam Oud Sluis en Pure C ook al onder handen.
De aperitiefkaart bestaat uit enkele cocktails en een zeer uitgebreide G&T-kaart.  Echt iets voor de liefhebber.  Ik koos voor de Spaanse Botanic Premium gin, mijn vrouw voor een Granny Smith Mojito en mijn vriend voor een alcoholvrije Mojito.  De Granny Smith gaf een mooie toets aan de Mojito en de alcoholvrije Mojito smaakte ook goed vertelde mijn tafelgenoot.  Bij het aperitief werden we ook verwelkomt door de kok, Edwin Menue.  Hij bracht ons een eerste aperitiefhapje: een groen balletje dat in je mond een zeer verfrissende smaak gaf (de naam ontglipt mij).  Als tweede hapje kregen we een mooi stukje kabeljauw.  De start was al onmiddellijk goed en dit niveau mocht van mij de ganse avond aangehouden worden.  Er is ook nog een kleine tapaskaart voor wie alleen iets komt drinken en een klein hongertje heeft.
Tweede aperitiefhapje: kabeljauw

Na het aperitief mochten we plaatsnemen aan tafel.  Je neemt er plaats in comfortabele zetels en het interieur bestaat uit de warme kleuren bruin, groen, blauw en goud.  Het is een beetje een Arabisch interieur en het gaf mij opnieuw een rustig en cosy gevoel.  Wat me meteen opviel is dat het restaurant veel groter is dan dat het op internet lijkt.  Ik dacht ook dat we zeer dicht op elkaar gingen zitten, maar dit was zeker niet het geval.  In het restaurant heb je ook een mooi uitzicht op de open keuken waardoor je alles goed kan volgen.
Voor het menu kun je kiezen tussen het 'Sabor' of 'Gran Sabor' menu.  Het 'Sabor' menu bestaat uit 6 creaties en de 'Gran Sabor' uit 8 creaties.  Sabor is Spaans voor Smaak en dit zouden we zeker in de creaties terugvinden.  De eerste tapas was Noordzeegarnaal met een aardappelmousse, yuzu, daikon en wasabi.  Je kreeg er ook nog een kommetje met dashi bij om uit te drinken.  Frisse smaken die goed samen gingen met het zilte van de garnaaltjes.
Noordzeegarnaal - aardappel - yuzu - daikon - wasabi - dashi

De tweede tapas was een cocktail van Grevelingen oester met pompoen, sinaas en cardemon.  Opnieuw een bom aan smaken!  Mijn verwachtingen werden hier al goed ingelost en we zaten nog maar aan de tweede tapas.
Grevelingen oester "coctel" - pompoen - sinaas - cardemon

De derde tapas was voor mij het pronkstuk van de avond: Een tartaar van Limousin rund, gecombineerd met pijlinktvis, zwarte sesam, courgette en winterui.  Zeker de combinatie van de tartaar met pijlinktvis was subliem!  Het menu had zijn naam "Sabor" zeker niet gestolen!  Op restaurant gaan is voor mij zoeken naar echt goede smaken en dit heb ik hier zeker gevonden.  Iets wat mij nog lang zal bijblijven.  In Search of Taste!
Limousin "Tartar 33" - Zwarte sesam - courgette - pijlinktvis - winterui

Met de volgende tapas gingen de koks gewoon op hetzelfde élan verder: Sint-Jacobsschelp met een risotto parmezaan, witlof, citroen en een escabèche van champignons.  Al wat een risotto nodig heeft is een goede bereidingswijze en hemelse parmezaan.  Dit was hier zeker het geval!  Geef daarbij nog eens een Sint-Jacobsschelp en je hebt een absolute winner!
Sint-Jacobsschelp - risotto parmesaan - witlof - citroen - escabèche champignons

Wie mij een beetje volgt, weet dat ik voorliefde aan het kweken ben voor de Thaise keuken.  Het volgende gerechtje viel bij mij dus in goede smaak: Griet "Tom Kha Kai" met boekweitnoedels, kokkeltjes, pinda en paksoi.  Een goed gegaarde Griet die goed samen ging met de noedels.
Griet "Tom Kha Kai" - boekweitnoedels - kokkels - pinda - paksoi

Tijdens de herfst en de winter moet er altijd wel een stukje wild op het menu staan en hier was dat wilde fazant met een hemels sausje.  De fazant werd opgediend met peterseliewortel, nashipeer, spelt en een jus van cichorei.  De fazant smaakte heerlijk.  Alleen vond ik dat de nashipeer er qua smaak niet bij hoorde.  Dit is mijn mening maar.  Het kan zijn dat andere mensen wel vinden dat dit samen past.
Wilde fazant - peterseliewortel - nashipeer - spelt - jus cichorei

Wie wou kon nog een selectie kazen als tussendoortje nemen, maar wij gingen direct voor de desserts.  Deze lieten we bijstaan door 2 dessertwijntjes.  Het eerste dessert droeg de naam "Castano", wat Spaans is voor "bruin".  Het dessert bestond uit jasmijn, pecannoot, zoute caramel en yoghurt.  De pecannoot in combinatie met de zoute caramel en jasmijn smaakte heel lekker.  Neem daarbij nog een dessertwijntje dat naar noten smaakt en het was een feestje in mijn mond!
Castano - jasmijn - pecannoot - zoute caramel - yoghurt

Het laatste gerecht en dessert droeg de naam Pina en bestond uit witte chocolade, aloé vera, banaan en gemberbier.  Ik moet zeggen dat de combinatie van de aloé vera en gemberbier iets was dat ik nog niet eerder had geproefd.  Het was een combinatie waarvoor mijn zintuigen een tijdje nodig hadden om het gewoon te worden.  Het is misschien daardoor dat ik van dit laatste dessert geen foto heb :)

Om de perfecte avond af te sluiten, besloten we nog een koffie te nemen met enkele mignardises.  En ook daar zat er nog een verrassing qua smaak tussen: een praline van Pandanbladeren.  Het was precies of ik heel Thailand in mijn mond proefde.  Wat een smaakvolle praline!
Mignardises met de groene praline van Pandanbladeren.

Eerst en vooral wil ik de koks Edwin Menue en Frederik Boussy bedanken voor de heerlijke gerechten.  Zoals ik al eerder heb gezegd klopt de naam "Sabor" helemaal.  Jullie serveren echte smaaksensaties!  Jullie keuken draait goed want met een vol restaurant hebben we geen enkele keer op een gerecht moeten wachten.  Veel respect voor jullie werk!  Ook leuk dat de koks je af en toe aan tafel komen bedienen.  De bediening onder leiding van Fleur Boussy verdient ook veel lof.  De bediening is correct, vriendelijke en losjes.  Jullie hadden oog voor elk detail en hadden de zaal perfect onder controle.  Jullie hebben mij een prachtige avond bezorgd!  De keuken, de bediening en het interieur zorgden ervoor dat jullie terecht een tweede plaats krijgen in mijn top 10 van beste restaurant 2013.  Ik kom zeker en vast nog eens terug!  Nog veel succes met jullie tweede zaak in 2014!
Frederik Boussy - Fleur Boussy - Edwin Menue

Website Cuines, 33

Geen opmerkingen:

Een reactie posten