woensdag 25 december 2013

Kerstavond 2013

Dit jaar vond Kerstavond bij mij thuis plaats.  Dus was ik al van begin december aan het zoeken naar een goede menu.  Het moest lekker zijn, veel op voorhand kunnen doen en mooi te presenteren.  Na wat zoekwerk in kookboeken, magazines en op het internet is het dit geworden:

Terwijl ik aan de mise en plase bezig was, had mijn vrouwtje de tafel al mooi gedekt en het menu gepresenteerd.


Mijn familie was mooi op tijd dus konden we onmiddellijk starten met een glaasje Bernard-Massard.  Ik ben geen echte champagnedrinker dus maakt het voor mij niet uit of het champagne, cava of schuimwijn is.  Ik had nog enkele flesjes liggen, dus kwam deze ook in het glas.  Deze werd vergezeld met enkele aperitiefhapjes.
 Een toastje met everzwijnpaté en compote
 

Aardappel met foie gras - Een carpaccio op zijn canneloni's

Dan was het tijd om aan het echte werk te beginnen.  Voor het voorgerecht had ik voor iets lichts gekozen omdat er nog 3 gangen moesten komen en ik niet wou dat de mensen na één gang al vol zouden zitten.  Ik heb gekozen voor een risotto van champagne met venusschelpjes, zeekraal en een parmezaankoekje.  Ik ben tevreden over de presentatie en de schelpjes vielen in de smaak dus ben ik nog eens extra met de kom rond gegaan :)
Risotto van champagne met venusschelpjes, zeekraal en parmezaankoekje

De tweede gang was een pompoensoep dis opgewerkt was met geitenkaas en Zwartewoudham.  Opnieuw een voltreffer.  Gelukkig zit er nog 5 liter in de diepvries dus kan ik er nog lang van genieten.
Pompoensoep met geitenkaas en Zwartewoudham

Daarna was het cadeautjestijd!  Iedereen moest voor de ander een klein geschenkje kopen.  De meeste mensen kennen mij al een beetje, dus waren er veel culinaire cadeaus bij: leuke pasta, een mand vol lekkers, Gin Mare van mijn vrouwtje (wat kent ze mij toch goed:) ), ...  Iedereen nogmaals bedankt voor de mooie cadeaus!
Terug over naar de orde van de dag!  Gang 3: hertenragout met knolseldermousse, boschampignons en een appeltje met veenbessen.  Wild serveren is altijd een gokje, maar ik had blijkbaar goed gegokt want er werd nog bij gevraagd.
Hertenragout met knolseldermousse, boschampignons en een appeltje met veenbessen

Na deze gang zat het koken voor mij der op want het dessert was ik bij Brood & Banket De Coninck gaan halen.  Bij Kerst hoort een Kerststronk dus is het dat ook geworden.  Een met exotische vruchten en een met chocolade.  Deze werden ook nog vergezeld van een glaasje Sauternes, koffie en mignardises.  Een perfecte afsluiter als je het mij vraagt.


Tijdens het eten ging de Chianti goed binnen en hebben we regelmatig gebruik gemaakt van de alcoholtester.  Dit leverde grappige momenten op.  Ik moet zeggen dat hij toch goed werkt en dat de ene al een beetje vlugger 'in de wind' is dan de andere ;)
 Vigna Paronza - Chianti Classico Reserve 2008
 
Alcoholtester (Blokker - 5€)

Het was een geweldige avond: zeer tof gezelschap, een gezellige sfeer, mooie cadeaus en het eten was geslaagd.  Zo mag elke kerstavond zijn!  Eentje om niet zo snel te vergeten.  En nu is het dan tijd voor het minst leuke gedeelte, de afwas :(  Ook nog eens merci aan mijn vrouwtje om de afwas tussendoor te doen en te helpen dresseren.

Nog prettige feestdagen!  En het klinkt misschien cliché, maar toch wens ik iedereen een goede gezondheid en veel geluk in 2014!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten