zondag 18 mei 2014

Antwerpen Proeft 2014

Vorig jaar waren we al eens naar Antwerpen Proeft geweest en dit was ons zo goed bevallen, dat we er dit jaar ook terug bij waren.  De editie van vorig jaar was al goed, maar ik vond dat het dit jaar nog beter was.  Organisatorisch vond ik het beter en ook de indeling van de standjes was beter.  De eetstandjes bevonden zich nu in een overdekte plaats en de andere standjes bevonden zich gedeeltelijk in de overdekte ruimte en in de buitenlucht.  Goede indeling om ons Belgisch weer te slim af te zijn.  Gelukkig was het zonnetje van de partij en konden we daarvan aan de oevers van de Schelde lekker genieten.  Vorig jaar stonden aan de oevers nog hekkens opgesteld en dit vond ik toen een beetje een spelbreker.  Nu stonden er geen en kon je genieten van het mooie landschap.  Vorig jaar moesten we lang aanschuiven voor een drankje en dit jaar ging dit ook heel vlot.  Alleen maar goede punten dus voor de organisatie.  Nu eens overlopen van de gerechtjes en drankjes die we genuttigd hebben:



Likoké - Piet Huysentruyt
* Crème Brûlée van bloedworst, eendenlever, appel en rode biet.
De stukjes eendenlever en rode biet zorgden voor leuke ontdekkingen in de brûlée.
* Salade Likoké
Mooi gepresenteerd.  Moeilijk om uit zo'n bol te eten.


Belgian Wines
* Chardonnay Meerdael
* Kluisberg - Müller-Thurgau
* Genoels Elderen - CHardonnay Blauw
Mooie bubbels en wijntjes hebben we hier in ons landje.  Smaakt zeker naar meer!

Kommilfoo
* Gekaramelliseerde schouder van Segovia-melkvarken, duinasperge uit Kalmthout, jus met Marokkaanse parfums

De Schone van Boskoop
* Kalfsworst met truffel en stoemp van zandwortel
Op het eerste zicht een simpel gerechtje, maar wat voor een gerechtje.  Als je de worst doorsneed, kreeg je al de heerlijke geur van truffel.  Ook de stoemp smaakte heerlijk.
Yam Thai
* Pad Krapow Moo (gehakt varkensvlees met Thaise basilicum en pepertjes)
Vorig jaar hadden we haar Pad Thai geproefd en die was heerlijk.  Dit jaar vond ik het een beetje minder.  Het was goed, maar ik had meer smaken verwacht.  Een beetje simpel.
Boris
* Ravioli van kreeft met jonge spinazie en beurre blanc

't Zilte
* Lamsnek, granensalade, geitenkaas, groene olijf
Een lekker stukje lam, maar vooral de granensalade stak er voor mij toch wel boven uit!
Duvel Moortgat / Kaasaffineurs Michel Van Tricht & Zoon / De Laet & Van Haver
* Kaasterkaas met Chouffe Soleil
* Secreto N° 7 met Vedett IPA
* Cabriolait met Duvel Tripel Hop
Allemaal heel zomerse biertjes.

Ellis Gourmet Burger
* Mini-burger Bollywood Delight ('indian style' burger met sappig stukje gemarineerde kip, frisse yoghurt-en-muntsaus en chutney van mango), met halve maiskolf als side dish
Dit was niet meer proeven want deze burger ken ik maar al te goed.  Het is mijn favoriete burger van Ellis.  Het was dus meer genieten :)

Brouwersvliet 23
* B23's impressie van Surf & Turf: oosters gelakt buikspek, crème van abdjikaas, bonbon van schaaldieren, diverse soorten radijs
L'Epicerie du Cirque
* BBQ pork slider: geroosterd en gelakt buikspek met aardpeer, pickle van aardpeer en gerookte paprika
Een lekkere hamburger met varkensvlees op de Big Green Egg geroosterd.  Dit gaf een lekkere toets aan het vlees.  Zo lekker dat ik vergat een foto te nemen :)

Mijn Keuken
* Jonge gemarineerde makreel, geïmperneerde komkommer, sushi-azijn, koude bouillon van komkommer en gember
Save the best for last.  Het laatste gerechtje nuttigde ik bij 'Mijn Keuken'.  Ik koos voor dit gerechtje omdat het er het mooist uit zag en de chefs er veel werk in staken.  Het gerechtje had zoveel smaak en was heel fris.  Mijn favoriet gerechtje van Antwerpen Proeft!  Ik denk dat ik mij wel eens naar Wouw zal moeten begeven om hun andere gerechtjes ook eens te proeven.

Antwerpen Proeft was terug een voltreffer!  Wie ook eens wil proeven kan van 6 tot 9 juni terecht op Limburg Proeft.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten