zondag 8 juni 2014

Brouwerij Achouffe

Vorige week hebben we nog eens een weekendje Ardennen gedaan en dan bezoeken we altijd eens een of andere abdij, brouwerij, ...  Deze keer hebben we brouwerij Achouffe bezocht.  Ik had op voorhand al onze plaatsen voor een rondleiding gereserveerd en om 11u begon deze.
We kregen een rondleiding in de brouwerij, een filmpje over hoe de brouwerij ontstaan is en uitleg over hoe het bier gemaakt wordt.





Na de rondleiding was het tijd was het tijd voor het leukste gedeelte van ons bezoek: de proeverij!
In de brouwerij worden er 6 bieren gebrouwd en daarvan hebben we er 4 van mogen proeven:
Chouffe Soleil - 6%
Dit is een blond speciaalbier met een alcoholgehalte van 6% dankzij de verfrissende en fruitige smaken.  Het is het ideale bier om het aanbreken van de eerste mooie dagen te vieren.
Het is inderdaad een heel fris biertje.  Ideaal voor tijdens de zomer te drinken.  Door de fruitsmaak volstaat één Chouffe Soleil wel.  Ik hou niet zo van een fruitsmaak in bier.
Chouffe Soleil
La Chouffe - 8%
Dit is een blond en ongefilterd bier met hergisting op fles.  Het is een aangenaam en fruitig bier met een kruidige toets van koriander en een lichte hopsmaak.
Deze klassieker is nog altijd mijn favoriet vanwege die kruidige toets van koriander die je proeft.

Mc Chouffe - 8%
Dit is een bruin bier en ongefilterd bier met hergisting op fles.  Het fruitige boeket wordt gecombineerd met een licht bittere toets.
Deze combinatie van fruit en lichte bitterheid vind ik ook nog wel lekker.
La Chouffe & Mc Chouffe
Houblon Chouffe - 9%
Indian Pale Ale bier met een harmonieus evenwicht tussen fruitige smaken en bitterheid door de 3 verschillende soorten hop.
Men vertelde mij dat niet iedereen zot is van dit bier omdat het nogal bitter is.  Ik moet zeggen dat het mijn smaak toch ook niet is.  Niet vanwege de bitterheid, maar vanwege de fruitige toets.
Houblon Chouffe
Naast deze 4 bieren brouwen ze ook nog de seizoensbieren N'Ice Chouffe en de Bok Chouffe.  Deze hebben we helaas niet kunnen proeven.

N'Ice Chouffe - 10%
Dit is een sterk bruin bier dat genieters in hartje winter zal verwarmen.  Het kruidige bier, met toetsen van tijm en curaçao, heeft een lichte hopsmaak en wordt gekenmerkt door een mooi evenwicht.
Dit biertje wil ik toch ook eens een kans geven omdat het mij nieuwsgierig maakt naar die 'toetsen van tijm en curaçao'.

Bok Chouffe - 6,66%
Dit is een seizoensbier dat speciaal voor Nederland wordt gebrouwen.  Traditioneel komen in Nederland de "bokbieren" vanaf eind september op de markt.

Na de proeverij zijn we nog eens binnen geweest in de shop om een souvenirtje mee te brengen :)



En wie nog niet genoeg heeft van het proeven, kan er nog eentje bestellen in de taverne van Achouffe.  De gerechten worden er gemaakt met de bieren van de brouwerij.  Omdat er 's avonds nog een lekker menu op het programma stond, heb ik het gehouden bij een bordje charcuterie en kaas.  In het zonnetje smaakte dit zeer lekker.  Opgelet als je er iets besteld want je krijgt er zeer grote porties.
De rondleiding is zeker eens leuk om te doen als je in de omgeving bent.  Voor 9€ heb je een rondleiding, mag je 4 biertjes proeven en krijg je op het einde nog een glas mee naar huis.  Voor de prijs hoef je het dus zeker niet te laten.

En wat is nu het antwoord op de vraag 'La Chouffe of Mc Chouffe'?  Geef mij toch maar een La Chouffe :)

Onthaal bezoekers:
Brasserie d'Achouffe
Achouffe 8
6666 Wibrin-Achouffe

Geen opmerkingen:

Een reactie posten