dinsdag 9 september 2014

Benoit & Bernard Dewitte

Het restaurant van Benoit & Bernard Dewitte stond vorig jaar in mijn top 3 dus kon een bezoekje in 2014 niet uitblijven.  Al van bij mijn binnenkomst wist ik terug waarom dit restaurant een van mijn favorieten is: de prachtig gerestaureerde hoeve, het interieur, de tuin, de kledij van het personeel, het servies, de gerechten, ... het totale plaatje klopt gewoon!  Je waant je er zo in het Zuiden van Frankrijk!  Alles geeft je een rustig en gelukzalig gevoel.
Copyright: Reserveernu.be
We mochten het aperitief nuttigen in de kamer waar we uitzicht hadden op de keuken.  Vorig jaar stond deze ruimte vol met tafels.  Nu was van deze ruimte een zithoek gemaakt waar het aperitief genuttigd kon worden.  Deze zithoek was gezellig ingericht met kadertjes, bokaaltjes met ingelegde groenten en kookboeken van o.a. Ottolenghi.  Een mooie verandering!
We hadden op voorhand aangegeven dat mijn vrouw zwanger is en bij het aperitief werd daar al onmiddellijk rekening mee gehouden.  Voor mij was er een stukje rauwe vis en voor haar hadden ze een toastje met peper klaargemaakt.

Na het aperitief mochten we plaats nemen aan een sober maar mooi ingerichte tafel die uitzicht verschafte op de mooie tuin.  Een idyllisch plaatje!
We konden kiezen tussen menu van 5 of 7 gangen.  We gingen all the way en kozen dus voor de 7 gangen. Ik ben gestart met een tartaar van zeebaars en voor mijn vrouw hadden ze de zeebaars gebakken.  De zeebaars werd verrijkt met venkel, koolrabi en een jus van kombu.  Kombu is Japans gedroogd zeewier.  Een mooie starter en vooral de jus van kombu was een meerwaarde voor het gerecht.
Tartaar van zeebaars/venkel/koolrabi/kombu jus
Voor de tweede gang hadden ze ook twee versies gemaakt.  De originele versie bestond uit een product waar ik als Belg heel trots op ben: mooie stukjes West Vlaams rood rund.  Onder de stukjes West Vlaams rood zat er yoghurt met rode biet.  Tot mijn vrouw haar grote spijt stond er voor haar geen West Vlaams rund op het menu.  Dit werd vervangen door stukjes ham en daar was ze ook zeer tevreden mee.
West Vlaam rood/yoghurt/rode biet
Van de derde gang mocht mijn wederhelft ten volle meegenieten: Noordzee krab met knolselder en een bouillon met een toets van kokosnoot die mooi door smaakte.
Noordzee krab/knolselder/bouillon met kokosnoot
Het laatste voorgerecht was een langoustine met spitskool en een schuimpje van laurier.
Langoustine/spitskool/laurier
Als hoofdgerecht kreeg ik een eendenfilet met gele biet en sjalot.  Mijn vrouw kreeg in de plaats van de eend een stukje varkensvlees dat goed was uitgebakken.  Omdat ik nieuwsgierig was hoe het varkensvlees smaakte, heb ik  daar ook even van geproefd.  Ondanks dat het uitgebakken was, zat het nog vol van smaak en was het nog zeer mals.  Mooi gedaan!
Filet van eend/gele biet/sjalot
Over naar de dessertjes: In veel restaurants brengen ze lichte dessertjes, maar in sommige gevallen vind je daar dan weinig smaak en power in terug.  Hier was dit zeker niet het geval.  Het eerste dessert bestond uit braambes, ricotta, amandelmelk en aardbei.  Een lekker licht dessert met een zurig tintje.  Het tweede dessert was een vijg in rode wijn met jasmijn en hooi waarbij de vijg een mooie volle smaak gaf aan het dessertje.  Een mooie afsluiter!
Braambes/ricotta/amandelmelk/aardbei
Vijg in rode wijn/jasmijn/hooi
We sloten deze mooie avond af met een Latte Macchiato en enkele mignardises.

Combineer deze geweldige gerechtjes met het mooie interieur en je krijgt een fantastische avond!  Voor iedereen die het gevoel wil hebben van op vakantie te zijn, is dit een echte aanrader!  Als ik nog een puntje mag aangeven om de sfeer nog beter te maken: in de tuin zorgen voor een beetje verlichting.  Op deze manier kan je 's avonds ook nog genieten van de tuin en krijg je ook nog een extra effect.
Copyright: Cityzine
Benoit & Bernard Dewitte
Beertegelstraat 52
9750 Zingem
Website 'Benoit & Bernard Dewitte'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten