woensdag 7 oktober 2015

Bonte B

Vorige week konden we genieten van een heerlijke nazomer en daarom besloten we Brugge nog eens te bezoeken.  Kuieren langs het Begijnhof en de grachten.  Een aperitiefje drinken bij bar a vin Cuvee.  Een beetje shoppen.  Om dan de dag af te sluiten bij een goed restaurant.  In Brugge heb je keuze te over ... Bistro BruutRock-FortDe Jonkman, ...  Maar ons oog viel op Bonte B.  Deze is gelegen in de Dweersstraat, een zijstraat van de winkelstraat in Brugge.  Bonte B is het restaurant van chef Bernard Bonte en zijn vrouw Valerie Van Dycke, die de zaal voor haar rekening neemt.
Het is een klein intiem restaurant dat ingericht is door de bekende interieurarchitect Lieven Musschoot.  Bij de inrichting maakte hij gebruik van vintage meubilair, gecombineerd met moderne toetsen.  In het restaurant vind je dus veel hout en bruine/grijze tinten terug.  Deze combinatie maakt van het restaurant iets knus.


Bij het binnenkomen werden we hartelijk verwelkomt door de gastvrouw Valerie Van Dycke.  Zij praat met een zeer zachte stem en komt daardoor een beetje schuchter over.  Maar dit is zeker niet erg, integendeel.  In een snelle wereld met mensen die alleen maar met zichzelf bezig zijn, is een vriendelijke glimlach van een zachte lieve vrouw meer dan welkom!
Bernard Bonte kwam zelf de menukaart toelichten.  Je kan kiezen voor de lunchmenu (26€ of 36€), het 4-gangen menu (49€) of gewoon uit de kaart.  Wij kozen voor de 4-gangen menu en in afwachting van het voorgerecht kregen we  al enkele amuses die mij al aangenaam verraste.

Als voorgerecht kregen we een fris bordje met Zeeuwse schelpjes, duindoornbes, quinoa, zilte groentjes, aardpeer en een infusie van dashi.  Een zeer mooi fris gerechtje dat mij meteen een wow-gevoel gaf!
Zeeuwse schelpjes - infusie dashi - duindoornbes - quinoa - zilte groentjes - aardpeer
Zeeuwse schelpjes - infusie dashi - duindoornbes - quinoa - zilte groentjes - aardpeer
Als tussengerecht kregen we een mooi stukje ganzenlever dat een mooie harmonie vormde met de gerookte paling, de rode biet en Granny Smith.
Ganzenlever - gerookte paling - rode biet - Granny Smith
Ganzenlever - gerookte paling - rode biet - Granny Smith
Als hoofdgerecht kregen we een krokante zwartpootkip, die vergezeld werd van aardappel, warmoes, rigatone en heerlijke zwarte zomertruffel.
Krokante zwartpootkip - aardappel - warmoes - rigatoni - zwarte zomertruffel
Als afsluiter kan je kiezen voor een dessert of/en voor kaas.  De ingrediënten van het dessert hadden mij verleid en ik ben dus resoluut voor het dessert met abrikoos gegaan.  En dit heb ik mij zeker niet beklaagd.  Het dessert was opgebouwd met een biscuit van gezouten karamel.  Met daarop abrikoos, mousse van Jivara chocolade, karamel met sansho peper en sorbet melk.  Een hele boterham, maar alles paste mooi bij elkaar.
Abrikoos - mousse Jivara - biscuit gezouten pinda - karamel met sansho peper - sorbet melk
Abrikoos - mousse Jivara - biscuit gezouten pinda - karamel met snsho peper - sorbet melk
Afsluiten deden we traditioneel met een latte macchiato, die vergezeld was van nog enkele lekkernijen.
 Dat Bonte B mij wel ging bevallen, daar twijfelde ik niet over.  Maar dat Bernard mij zo ging verrassen, dat had ik niet verwacht.  Niet dat ik hem onderschatte, maar zijn gerechtjes waren echt 'af'!  Zowel de presentatie (op de overigens mooie borden) als de smaak waren zeer goed.  Als je dan nog eens bedenkt dat je deze menu krijgt voor maar 49€, dan doe ik daar mijn hoed voor af!  De prijs-kwaliteitverhouding is er hier 'boenk' op.  Hier kunnen vele chefs nog iets van leren.  Neem daarbij nog eens het mooie interieur en de vriendelijkheid van Bernard en Valerie.  Dan denk ik dat Bonte B dit jaar in mijn top 10 wel eens erg vooraan zou kunnen staan.  Bernard en Valerie, doe zeker verder zoals jullie bezig zijn.  Respect voor jullie werk!
Website 'Bonte B'
Dweersstraat 12
8000 Brugge

Geen opmerkingen:

Een reactie posten