woensdag 27 januari 2016

Fleur De Lin - De culinaire parel van Zele en omstreken

Het was een dik jaar geleden dat we er voor de eerste keer geweest waren.  Dit was ons toen zo goed bevallen dat we er zeker nog eens moesten passeren.  Zo gezegd, zo gedaan.  Op een middag beslist om te stoppen met werken en koers gezet richting Fleur De Lin.
Plaats genomen aan de bar en alvast genoten van enkele lekkere proevertjes.













Na deze frisse voorproevertjes mochten we plaats nemen in het restaurant.  En het interieur doet mij nog altijd terug denken aan de klaslokalen waar ik zovele jaren geleden in vertoefde.  Het geeft mij zo'n beetje een 'back in time' gevoel.







Ik moet zeggen dat we meteen met knaller begonnen zijn en voor mij was dit ook meteen het gerecht van de middag.  We kregen een céviche van snoekbaars met Gillardeau, knolselder en koriander.  Een echt bommetje van frisheid en smaak in je mond.  Heerlijk!
Céviche snoekbaars - Gillardeau - knolselder - koriander
Als dit het beste gerecht van de middag was, ging het dan daarna bergaf?  Zeker niet.  Ook bij het 2de voorgerecht zette hij een bordje op tafel dat vol van smaak was.  Daarvoor maakte hij een combinatie van coquille, schorseneer en aardpeer.  Afgewerkt met zee-egel en waterkers.
Coquille - schorseneer - aardpeer - zee-egel - waterkers
Het is nog de tijd van het jachtseizoen dus moest er natuurlijk een stukje wild op het menu staan.  Hier werd gekozen voor een stukje fazant.  Daarbij kwamen de edele producten eekhoorntjesbrood en ganzenlever.
Fazanthen - eekhoorntjesbrood - parelgerst - bloedworst - ganzenlever
Als hoofdgerecht kregen we een mooi stukje hertenkalf en een groetenkrans van knolletjes, paddestoelen en bataat.  Daarbij werden ook nog aardappelbeignets geserveerd.  Deze vond ik niet thuis horen bij dit gerecht.  Te zoet voor mij.  Dit was voor mij persoonlijk dan ook het enige minpuntje van de lunch.
Hertenkalf - knolletjes - paddestoelen - bataat
Hertenkalf - knolletjes - paddestoelen - bataat
Met het dessert gingen we terug de frisse toer op zoals met de voorgerechten.  We kregen een creatie van hangop, mango, passie en limoen.
Mango - hangop- passie - limoen
Er stond nog een tweede dessert op het menu, maar wij besloten om deze te ruilen voor een kaasplankje.  Deze werd geserveerd met een pittige chutney en een sorbet van appel.
Lode De Rover en Barbara Dhondt hebben ons terug een mooie middag bezorgd.  Ze hebben van Fleur de Lin de enige echte parel van Zele en omstreken gemaakt!

Ook nog even vermelden dat ik mijn fototoestel vergeten was en ik mij heb moeten behelpen met mijn gsm.  Mijn excuses voor de slechte kwaliteit van de foto's.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten